Ozobot je jednou z nejpokročilejších programovatelných robotických pomůcek, které lze s úspěchem využít ve výuce na všech stupních škol. Ozoboty lze rychle a snadno programovat pomocí kresby - barevných kódů (tzv. ozokódů) nebo prostřednictvím intuitivního vizuálního editoru OzoBlockly. Ozobota lze také snadno propojit s tabletem a ovládat pomocí uživatelsky přívětivé aplikace, který rozšiřuje potenciál tohoto zařízení o celou řadu dalších prvků.
Ozoboti se prodávají ve dvou základních verzích:
Ozobot BIT 2.0 (levnější verze, obsahující základní senzory určené k rozpoznávání barevných kódů - bez předních a zadních senzorů a zvukového rozhraní).
Ozobot EVO (dražší verze, které kromě základních senzorů obsahuje také obsahující také přední a zadní senzory umožňující detekovat překážky a také zvukovou signalizaci apod.).
Ozobot se nabíjí prostřednictvím microUSB kabelu a na jedno nabití vydrží přibližně 60 minut.
K čemu ozobot je?
Ozobot u dětí rozvíjí kreativitu, logické a informatické myšlení, učí základům programování a robotiky, součaně je zábavný a pro žáky dostatečně atraktivní. Lze jej s úspěchem využít na 1. i 2. stupni ZŠ. Ozobot věrně simuluje nasazení robotických technologií v reálném světě a připravuje tak žáky mimo jiné na nové profese, ve kterých jsou a budou roboti aktivně využíváni. V současnosti roboty, kteří fungují na podobných principech jako ozobot, využívají např. skladovací a spediční firmy (Amazon), nemocnice (rozvoj jídla,rozvoz prádla), zemědělské firmy apod.
1. Programování pomocí kresby
K programování robota vám stačí barevné fixy, pomocí kterých lze robotovi zadávat nejrůznější povely. V základním režimu robot s pomocí světelných senzorů začne sledovat nakreslenou čáru, pomocí barevných kódů ho však můžete naučit třeba odbočovat, couvat, točit se jako tornádo, tančit pozpátku, měnit barvy a vydávat zvuky apod. Stejně tak můžete vyzkoušet jeho autonomní rozhodování – nakreslete třeba křižovatku a nechte robota, ať si náhodně vybere, kterou cestou se vydá.
2. Programování pomocí OzoBlockly
Vytvořený kód lze z OzoBlockly ukládat do cloudového úložiště či na disk, případně přímo nahrát do ozobota (pomocí samostatné aplikace či tzv. blikání). Na webu OzoBlockly (play.ozoblockly.com) nalezneme také programování pomocí ShapeTraceru (tzv. želví programování), ve kterém můžeme trénovat naše programátorské dovednosti ve virtuálním prostředí - bez nutnosti mít u sebe ozobota.
Ozoboty lze také ovládat prostřednictvím aplikací pro mobilní telefony či tablety. Ty rozšiřují možnosti ozobotů o další prvky a funkce, umožňují nahrávat do ozobotů kódy vytvořené v OzoBlockly, ale také např. přidávat nové zvuky, ovládat robota v reálném čase (bez nutnosti programování) či simulovat kresbu grafických příkazů na virtuální hrací ploše (playgroundu).
OzobotBit
Evo by Ozobot